Institut Reuters: ParlamentníListy.cz jsou jedním z nejdůvěryhodnějších médií v Česku. Dosah na trhu mají vyšší než Lidovky, iHNED, Deník nebo Televize Seznam

"Reuters Institute Digital News Report 2019", tedy hloubková analýza o vlivu a síle jednotlivých médií, je každoročně očekávaný report, pod nějž se letos podepsala hned čtveřice odborníků: Nic Newman, Richard Fletcher, Antonis Kalogeropoulos a Rasmus Kleis Nielsen. 

Tak jako už v minulosti ani pro rok 2019 nebyla vynechána Česká republika a pohled na současné rozložení mediálních sil. Doplňme, že zpráva poměrně detailně informuje o pohybech a síle médií prakticky na všech kontinentech. Od Spojených států po Japonsko.

Co se České republiky týká, v úvodním shrnutí je kladen vliv například na přeskupení mediálních sil, je zmíněna francouzská expanze podnikatele Daniela Křetínského (například koupě módního časopisu Elle) nebo akvizice PPF v oblasti telekomunikací. Dodejme, že nákup televize Nova ještě nebyl při psaní analýzy znám.

Důležitou součástí jsou rovněž tabulky. Těmi institut Reuters poměřuje například čtenost - dosah anebo důvěru v lokální média. Ať už internetová nebo klasická či televizní a rozhlasová.

Dosah na trhu

V přehledu dosahu je patrné, že nejvíce diváků získala skupina všech programů veřejnoprávní ČT. Jde o takzvaný reach (dosah) 56 procent. Zpravodajství TV Nova postihuje přesně polovinu divácké populace a například Televize Seznam 13 procent. Velmi zajímavě vyznívá tento přehled pro ParlamentníListy.cz, které získaly rovných 15 procent celkového dosahu na trhu.

Pro srovnání: 

Deník.cz měl 14 procent, Super.cz 10 procent, Lidovky.cz 8 procent, Reflex.cz 7 procent. Lídrem v on-line prostředí je zpravodajství Seznamu (38 procent). 

Do přehledu se nikterak nevešel kupříkladu Respekt (jeho on-line podoba), Deník N, stránky Echo24.cz nebo Fórum24.cz. 

Dosah tištěných Hospodářských novin činí podle analýzy šest procent.

Důvěra v média (první sloupec - o médiu slyšel, druhý sloupec - je jeho uživatel, čtenář)

Dalším kritériem, na které se analýza zaměřila, je důvěryhodnost v podobě kolonky "BRAND TRUST SCORES". Jde o důvěru v dané médium. Reuters k měření přistoupil dvěma různými směry. V prvním se autoři zaměřili na obecnou důvěru těch, kteří o daném médiu slyšeli, a ve druhém měření do hodnocení (0-10 bodů) připočetli i hlasy čtenářů, diváků či posluchačů daného média.

V této tabulce, jak je vidět, se ParlamentníListy.cz umístily na šestém místě, kdy důvěra (nejen) jejich čtenářů ve značku PL zůstává vyšší, než je důvěra v MF Dnes, Seznam.cz - zprávy, Novinky.cz či deník Blesk.

V závěru analýzy je rovněž zmíněno, že sedm procent Čechů platí za on-line obsah a že skoro 40 procent lidí ho přeposílá či sdílí.


Zdroj